zondag 12 oktober 2014

De Markt in Utrecht

Tijdens mijn studietijd in Utrecht ben ik op diverse plekken wezen eten: Broers, Havana, pubs.. Geen enkele plek vind ik er tot nu toe zo leuk om te eten als De Markt. Inmiddels ben ik er al een keer of vier geweest en iedere keer weer is het eten heerlijk.

De laatste keer heb ik bij De Markt gegeten met twee vriendinnen, dit was in september. Helaas kan je bij De Markt alleen reserveren vanaf een groep van zes personen, wat betekende dat we dit keer op een tafeltje moesten wachten. Wachten op een tafeltje bij De Markt op vrijdagavond rond 19u duurt niet vijf of tien minuten, maar in dit geval dik drie kwartier. Gelukkig wordt dit heel eerlijk aangegeven door de gastvrouw die je welkom heet bij de deur en kan je in de tussentijd lekker aan de bar een drankje drinken.
Na het wachten kregen we een van de beste tafeltjes in het restaurant: naast de openslaande deuren naar de tuin. Dit is erg fijn, omdat de temperatuur in het restaurant nog weleens op wil lopen. We hebben er vrijdagavond heerlijk urenlang aan het tafeltje gezeten en gekletst en ondertussen genoten van heerlijk eten.

Vooraf gingen we voor een voorgerecht dat we konden delen: het anti-pasti plateau Mercato. Hierop ligt een verscheidenheid aan kleine voorgerechtjes. Onder andere: garnalenkroketjes, tonijn sashimi, gemarineerde garnalen, pesto met crackertjes en een soort salade met stokbroodjes.
Hierna gingen mijn vriendinnen, voor het gemak en de anonimiteit omgedoopt tot vriendin 1 en vriendin 2, respectievelijk voor de truffelrisotto en het filodeeg gevuld met pompoen en ricotta, terwijl ik de papardelle met geitenkaas, pecannoten en honing at. Achteraf bezien had vriendin 2 de beste keuze gemaakt, niet omdat het het lekkerst was, want het was allemaal heerlijk, maar omdat dit het minst zware hoofdgerecht was. Zoals gezegd, alle gerechten smaakten ons heel goed. Natuurlijk werd het eten vergezeld door een wijntje, in dit geval: La Promenade Chardonney en die smaakte goed.
Als nagerecht gingen we unaniem voor de cheesecake met een kopje thee. Hier bleek hoe goed de keuze voor de filodeeg was geweest. Terwijl de vriendin 1 en ik halverwege afhaakten, kon vriendin 2 van het hele dessert genieten!


Zoals gezegd, ben ik nu ongeveer vier keer bij De Markt geweest. Ik heb hier al van alles gegeten: pizza, risotto, maaltijdsalade en nu pasta. Alle keren was het eten uitstekend en de wijn erg smakelijk. Het restaurant heeft een hele gemoedelijke sfeer ondanks de drukte. Het enige nadeel, als je het een nadeel vindt, is dat het nogal rumoerig kan zijn. Het is een grote open ruimte, met veel mensen en dat maakt het druk. De aankleding is redelijk simpel: houten tafels en stoelen, geen fancy bestek of tafeldekking. Maar de bediening is altijd vriendelijk en nooit gestrest ondanks de grote hoeveelheid klanten. Zeker de moeite van een bezoekje waard, als je een tafeltje kan krijgen ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten