woensdag 1 oktober 2014

High Tea bij Konditorei Thuis

Al sinds mijn puberteit vind ik het heel erg leuk om een High Tea te doen, dit heb ik niet van een vreemde maar overduidelijk van mijn moeder geërfd. Oke, waarschijnlijk wordt het niet genetisch doorgegeven maar dan is het me in ieder geval goed aangeleerd. Sinds ik me kan herinneren houden we het vol om in ieder geval wel twee keer per jaar een High Tea te plannen. Altijd komt er wel een Groupon voorbij voor een High Tea bij een restaurant of hotel waar we nog niet zijn geweest. Dat is natuurlijk de perfecte smoes om weer een keer aan de thee met taartjes te gaan.

Dit keer zag ik een High Tea die net even iets luxer leek dan de gemiddelde, maar wel voor een enorm leuk prijsje: Een Royal High Tea in drie-gangen bij Konditorei & Bakkerij Thuis voor €24,99 voor twee.  
Op een zaterdag gingen we naar Delft, waar Wilma blij (en ik niet zo blij) verrast werd door een stad vol braderiekraampjes. Hier tussendoor manoeuvrerend kwamen we uiteindelijk bij een lieflijk uitziend banketbakkertje. Binnengekomen werden we totaal genegeerd door de bediening voor een paar minuten. Waarna een man naar ons toe kwam en ons begroette met "Ja?" Waarop ik aangaf dat we gereserveerd hadden voor een High Tea, blij zei hij "De moeder-dochter high tea?" Maar toen we vertelden over de groupon verdween zijn glimlach. Hij wachtte niet tot we de groupon uit de tas gevist hadden, maar liep richting de kassa om andere klanten te helpen. Wij wachtten tot hij klaar was en mochten aan een tafel plaatsnemen. Naast het raam hadden we leuk uitzicht op de braderie en op de fanfares die af en toe voorbij denderden.

We kregen een potje heet water en op de tafel stonden zakjes met lekker veel verschillende soorten thee. Natuurlijk hebben we hiervan geproefd: groene, lavendel en rozenthee! Bij deze theeën kregen we een etagère vol zoetigheden: de Willem-Alexander gang.  De bonbons waren niet echt mijn ding, net als de spritsen maar Wilma vond deze heerlijk. Ik werd erg blij van de suikerwafel en de boterkoek. Helaas was de Berlinerbol er een met jam in plaats van room, maar ook hier hebben we van gesmuld.

De volgende gang zou een hartige Maxima zijn en het duurde even voordat deze geserveerd werd. Van een jonge, vriendelijke, serveerster kregen we een pot verse muntthee en toen moesten we even wachten. De sandwiches kwamen na ongeveer tien minuten en werden gebracht door een vrouwelijke serveerster. Ze begon met uitleggen: homemade tomatenbrood met brie, ander brood met kaas en gembergelei. Verder wat schijfjes komkommer en kaaskoekjes, want: "Het moest vegetarisch, toch?" Helaas begonnen we met het gewone brood met kaas en gelei, dit was pittig maar ook fris en smaakte goed. Het homemade brood bewaarden we voor het laatst... Dit was heel erg zacht (prima voor een baby zonder tanden) en leek geparfumeerd te zijn met tomatengeur. Een beetje een domper dus.

Nadat we het op hadden werden onze borden en de thee weggehaald (het totaal aantal kopjes thee: acht! Gemiddeld redden we bij een High Tea wel zes koppen thee per persoon) en mochten we kiezen tussen koffie, cappuccino en warme chocolademelk. Aangezien het ongeveer twintig graden was buiten en binnen dertig, kozen we voor cappuccino. Hierbij zouden we dan een taartje krijgen, dit was de Amalia gang. Vijf minuten later werden onze taartjes tijdens het lopen in volle vaart op tafel gegooid door de man, zonder te zeggen wat erin zat. Hierop twijfelden we even om maar gewoon weg te gaan. Helaas vonden we dit te onaardig voor de vrouwelijke bediening die nog druk bezig was cappuccino te zetten. Na aan de man gevraagd te hebben wat hij op onze tafel had gegooid, bleken het kersen-kruimel taartjes te zijn. Zo ongeveer het lievelingsgebak van Wilma, dus we bleven zitten. Ik genoot van een heerlijke cappuccino en Wilma van de cappuccino en het taartje.

Vanwege de redelijk teleurstellende ervaring zullen wij hier niet meer naartoe gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat je de banketbakker niet moet bezoeken. Ouderen en vaste klanten worden uitermate vriendelijk geholpen, de taartjes en de cappuccino zijn heerlijk en Delft is een leuke stad. Houd er echter rekening mee dat de bediening niet heel erg stressbestendig is, dat Groupons niet worden gewaardeerd en dat het eten nog weleens de neiging heeft sneller naar je toe te komen dan verwacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten